Maaliskuun kuukausitapaaminen

Kuukausitapaamisessa mukana 28 jäsentä, jotka mielenkiinnolla kuuntelivat vierailijan esitystä.

Vierailijana tapaamisessa oli yrittäjä Juha Tähkänen, Päijät-Hämeen Yrittäjien puheenjohtaja. Juha kertoi omasta taustastaan sekä yrittäjäjärjestön roolista:

Juha Tähkänen

Juha on louhinta-alan yrittäjä Heinolasta, joka on nuoresta saakka ollut mukana erilaisissa järjestöissä mm. 4H ja Nuorkauppakamari -järjestöissä. Yrittäjyyden myötä hän on ollut Heinolan yrittäjien puheenjohtajana ja nyttemmin Päijät-Hämeen yrittäjien puheenjohtaja.

Päijät-Hämeen yrittäjät on edunvalvontajärjestö, joka pyrkii edistämään yrittäjille suotuisampia olosuhteita kunnissa. Yrittäjät ovat kunnille tärkeitä yrittäjätulojen ja työllistettyjen työntekijöiden tulojen muodossa. Yrittäjät luovat elinvoimaa kuntiin.

Kuntien tulisi osata ostaa paikallisilta yrityksiltä. Kunnassa ostoja tekevät eivät tunne paikallisia yrittäjiä eivätkä osaa hyödyntää hankintalain mahdollistamia neuvottelumenettelyjä ja hankintayhtymiä. Yrittäjän sijaintikunnan ostot mahdollistavat yrittäjän perustoiminnan ja mahdollisuuden toimia yrittäjänä. Yrittäjän muualla tekemä kauppa vahvistaa yrityksen toimintaa ja tuo sijaintikuntaan tuloja.

Yrittäjäjärjestön jäsenet ovat 90 % pieniä yrityksiä. Erityisen tärkeää on, että yritykset verkostoituvat ja tekevät yhteistyötä. Tekemällä yhteistyötä voidaan tarjota tarjouskilpailuissa isojenkin kokonaisuuksien toteuttamista mm kunnille.

Päijät-Hämeen yrittäjät sekä Ladec Oy (Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy kehittää Lahden seudun elinkeinoelämän kasvun edellytyksiä ja kilpailukykyä yhdessä kuntien kanssa sekä markkinoi seutua vetovoimaisena yritysympäristönä) tarjoaa apuaan tarjouskilpailujen toteuttamiseksi niin, että pienetkin yritykset pääsevät mukaan kuntien tarjouskilpailuihin. Myös kunnissa pitää olla määriteltynä yhteyshenkilö, joka pitää kunnan asiat esillä Ladecissa.

Juha Tähkäsen mukana Hartolan yrittäjät lähettivät toivomuksen mahdollisuudesta käyttää entistä enemmän hyväksi vapaa-ajanasukkaiden osaamista.